Oceňování 2023, 16(1-2):40-57 | DOI: 10.18267/j.ocenovani.289
M&A transakce: Mechanismy překlenutí rozdílného ocenění kupujícího a prodávajícího
- Znalec ve specializaci Oceňování podniků
V situaci zvýšených ekonomických nejistot mohou mít protistrany akviziční transakce i diametrálně odlišný názor na hodnotu akvizičního cíle. Tento článek popisuje základní metody umožňující překlenutí nejasností ohledně valuace prostřednictvím: (i) odložení platby části kupní ceny v návaznosti na budoucí vývoj, (ii) postupného nabývání vlastnického podílu. V názorném příkladu pak autor demonstruje ekonomicky opodstatněnou aplikaci mechanismu doplatků (srážek z) kupní ceny na základě budoucí finanční výkonnosti cílové společnosti.
Klíčová slova: M&A; Fúze a akvizice; Oceňování podniku; Valuation gap; Earn-out; staged, phased acquisitions.
JEL classification: G34
Zveřejněno: 20. březen 2024 Zobrazit citaci
Reference
- [1] Allen & Overy a další (2022): Rekordní rok fúzí a akvizic, Ekonom 06, 2022. str. 24.
- [2] Christian Toll (2017): Earn-outs to bridge gap between negotiation parties - curse or blessing?, Managerial Economics 18(1):103, January 2017, AGH University of Science and Technology Press, ISSN 1898-1143, [on-line]: https://www.researchgate.net/publication/320080416_Earn-outs_to_bridge_gap_between_negotiation_parties_-_curse_or_blessing
Přejít k původnímu zdroji...
- [3] CMS (2020): The Earn-out - Is this the new normal in M&A? [on-line], https://cms.law/en/gbr/publication/the-earn-out-is-this-the-new-normal-in-m-a-part-one-earn-outs-bridging-valuation-gaps[4] Corporate Finance Institute - CFI: Valuation gap [on-line], https://corporatefinanceinstitute.com/resources/knowledge/valuation/valuation-gap/
- [5] DePamphilis D. (2005): Mergers, Acquisitions, and Other Restructuring Activities. Los Angeles, Elsevier Academic Press, 2005
- [6] Hruboň L. (2017b): Násobek EV / EBITDA: kvantifikace veličiny EBITDA, Oceňování, číslo 3/2017, ISSN 1803-0785
- [7] Hruboň L. (2022): Lukáš Hruboň: M&A transakce: Úvod, role ocenění, Oceňování, číslo 3/2022, ISSN 1803-0785
Přejít k původnímu zdroji...
- [8] Mařík, M. aj. (2007): Metody oceňování podniku: Proces ocenění, základní metody a postupy. 2. vydání. Praha, Ekopress, 2007. ISBN 978-80-86929-32-3
Přejít k původnímu zdroji...
- [9] McKinsey & Company (2005): Valuation - Measuring and Managing the Value of Companies. New Jersey, John Wiley & Sons, Inc., 2005
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.