Oceňování 2020, 13(1):33-52 | DOI: 10.18267/j.ocenovani.245

Strategická analýza jako důležitá součást struktury ocenění podniku

Miloš Mařík1, Pavla Maříková2
1 Prof. Ing. Miloš Mařík, CSc., Katedra financí a oceňování podniku VŠE Praha, ředitel Institutu oceňování majetku VŠE Praha
2 Doc. Ing. Pavla Maříková, CSc., Katedra financí a oceňování podniku VŠE Praha

Strategická analýza je klíčové východisko ocenění podniku, ale znalecká praxe s touto částí ocenění stále nepracuje odpovídajícím způsobem. Článek proto zdůvodňuje potřebu a účel strategické analýzy. Dále ukazuje, že častými způsoby pro zdůvodnění absence strategické analýzy je použití paušální výnosové metody nebo přebírání finančního plánu od oceňovaného podniku. Ve třetí části pak text rozebírá hlavní postupy, které by měly být využívány při dobře zpracované strategické analýze. Významný prostor je přitom věnován využití profesionálních analýz a prognóz zpracovaných specializovanými institucemi, které by mělo postupně získat větší zastoupení v české znalecké praxi, než je tomu dosud.

Klíčová slova: Hodnota; ocenění podniku; strategická analýza; relevantní trh; prognóza
Granty a financováni:

Článek je zpracován jako jeden z výstupů výzkumného projektu Fakulty financí a účetnictví VŠE Praha, který je realizován v rámci institucionální podpory VŠE IP100040.

JEL classification: G32

Zveřejněno: 7. říjen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mařík, M., & Maříková, P. (2020). Strategická analýza jako důležitá součást struktury ocenění podniku. Oceňování13(1-2), 33-52. doi: 10.18267/j.ocenovani.245
Stáhnout citaci

Reference

  1. Euromonitor International: Passport [online]. [vid. 2020-09-04]. Dostupné z: https://www.portal.euromonitor.com
  2. Havlíková, Z. (2017): Analýza úrovně znaleckých posudků pro výnosové ocenění podniku. Diplomová práce VŠE Praha, KFOP, vedoucí M. Mařík
  3. IBISWorld (2019): Industry Report 45391 - Pet Stores in the US. April 2019. Dostupné z https://www.ibisworld.com
  4. Mařík, M. (2012): Dvě koncepce oceňování podniku. Oceňování č. 1/2012, ročník V, str. 3-9. ISSN 1803-0785
  5. Mařík, M. a kol. (2018): Metody oceňování podniku - proces ocenění, základní metody a postupy, 4. upravené a rozšířené vydání. Praha: Ekopress. ISBN 978-80-87865-38-5
  6. Zákon č. 254/2019 Sb., o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.