Oceňování 2024, 17(2):3-26 | DOI: 10.18267/j.ocenovani.294

Rozhodování angel investora o investici do start-upu: Klíčová role charakteristik zakladatelů

Vít Paclík, Pavel Svačinaa
a Vysoká škola ekonomická v Praze, Katedra financí a oceňování podniku

Má start-up v rané fázi budoucí potenciál či ne? To je otázka, kterou si klade řada investorů nebo oceňovatelů start-upů. Kvalifikovaně odpovědět na tuto otázku lze poznáním, jak a proč se empiricky rozhodují zkušení business angel investoři, kteří jsou těmi, kdo investují podstatné částky do start-upů v raných fázích. V tomto článku zjišťujeme klíčové signály, které jsou rozhodující pro p. Jiřího Hlavenku, významného českého angel investora do IT startupů, s historií více než 50 zainvestovaných start-upů a několika tisíci analyzovanými investičními příležitostmi. Výsledky ukazují, že rozhodnutí angel investora je především „sázkou na člověka“ - nejvíce je jeho rozhodnutí investovat do start-upu v rané fázi ovlivňováno konkrétní sadou dovedností a schopností zakladatele/lů, a sice: (i) schopností realizovat business, (ii) být dobrým leadrem, (iii) být dobrým obchodníkem, (iv) schopností sestavit tým, (v) všestrannou univerzálností, (vi) nositelstvím silné vize. Zjištění tohoto článku mohou být zajímavá mj. pro oceňovatele, investory, kteří odhadují budoucí potenciál nových start-upů, nebo pro samotné zakladatele start-upů, kteří usilují o významnou investici v rané fázi svého podnikání.

Klíčová slova: Business angel; Angel investor; Úspěch start-upu; Zakladatel start-upu; Oceňování start-upů
Granty a financováni:

Článek je zpracován jako jeden z výstupů financovaných z prostředků Institucionální podpory Fakulty financí a účetnictví, VŠE v Praze, ev. č. IP100040.

JEL classification: D81, M13, M21, O16

Zveřejněno: 20. březen 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Paclík, V., & Svačina, P. (2024). Rozhodování angel investora o investici do start-upu: Klíčová role charakteristik zakladatelů. Oceňování17(2), 3-26. doi: 10.18267/j.ocenovani.294
Stáhnout citaci

Reference

  1. [1] Aryadita, H., Sukoco, B. M., & Lyver, M. (2023). Founders and the success of start-ups: An integrative review. Cogent Business & Management, 10(3), 2284451. Přejít k původnímu zdroji...
  2. [2] Ahtila, O.-P. (2014). Business angel investment decision-making criteria. https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/14596
  3. [3] Almakenzi, S., Bramantoro, A., & Rashideh, W. M. (2015). A survivability model for Saudi ICT start-ups. International Journal of Computer Science & Information Technology, 7(2), 145-157. https://doi.org/10.5121/ijcsit.2015.7213 Přejít k původnímu zdroji...
  4. [4] Aryadita, H., Sukoco, B. M., & Lyver, M. (2023). Founders and the success of start-ups: An integrative review. Cogent Business & Management, 10(3), 2284451. https://doi.org/10.1080/23311975.2023.2284451 Přejít k původnímu zdroji...
  5. [5] Baumgartner, M. (2013). Detecting Causal Chains in Small-n Data. Field Methods, 25(1), 3-24. https://doi.org/10.1177/1525822X12462527 Přejít k původnímu zdroji...
  6. [6] Baumgartner, M., & Ambühl, M. (2020). Causal modeling with multi-value and fuzzy-set Coincidence Analysis. Political Science Research and Methods, 8(3), 526-542. https://doi.org/10.1017/psrm.2018.45 Přejít k původnímu zdroji...
  7. [7] Ben-Ari, G., & Vonortas, N. S. (2007). Risk financing for knowledge-based enterprises: Mechanisms and policy options. Science and Public Policy, 34(7), 475-488. Přejít k původnímu zdroji...
  8. [8] Blank, S. (2020). The Four Steps to the Epiphany: Successful Strategies for Products that Win (5. vyd.). John Wiley & Sons.
  9. [9] Block, J. H., Fisch, C., & Diegel, W. (2022). Schumpeterian entrepreneurial digital identity and funding from venture capital firms. The Journal of Technology Transfer. https://doi.org/10.1007/s10961-022-09973-7 Přejít k původnímu zdroji...
  10. [10] Bocken, N. M. P. (2015). Sustainable venture capital - catalyst for sustainable start-up success? Journal of Cleaner Production, 108, Part A, 647-658. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.05.079 Přejít k původnímu zdroji...
  11. [11] Brandenburger, M., Frank, G., Presse, A., & Terzidis, O. (2013). Business Angels Decision Criteria in New Ventures in the Seed and Early Stage Phase. Entrepreneurship Research-Discussing Today the Awareness of Tomorrow, 33.
  12. [12] Cassar, G., & Friedman, H. (2009). Does self-efficacy affect entrepreneurial investment? Strategic Entrepreneurship Journal, 3(3), 241-260. https://doi.org/10.1002/sej.73 Přejít k původnímu zdroji...
  13. [13] Clark, C. (2008). The impact of entrepreneurs' oral 'pitch' presentation skills on business angels' initial screening investment decisions. Venture Capital, 10(3), 257-279. https://doi.org/10.1080/13691060802151945 Přejít k původnímu zdroji...
  14. [14] Colombo, M. G., & Grilli, L. (2007). Young firm growth in high-tech sectors: The role of founders' human capital. In U. Cantner & F. Malerba (Ed.), Innovation, Industrial Dynamics and Structural Transformation (s. 67-86). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-49465-2_5 Přejít k původnímu zdroji...
  15. [15] Davidson, M. (2023). Evolution of the Start-up Founder: Shifts in Delegation. https://deepblue.lib.umich.edu/handle/2027.42/176236
  16. [16] Delmar, F., & Shane, S. (2006). Does experience matter? The effect of founding team experience on the survival and sales of newly founded ventures. Strategic Organization, 4(3), 215-247. https://doi.org/10.1177/1476127006066596 Přejít k původnímu zdroji...
  17. [17] Deutsch, W., & Wortmann, C. (2011a). Entrepreneurial selling. Chicago, IL: Polsky Center for Entrepreneurship. https://www.entrepreneurship.org/wp-content/uploads/sites/7/2016/08/EshipSelling_SubTop1_Readings_EntrepreneurialSellingArticle.pdf
  18. [18] Deutsch, W., & Wortmann, C. (2011b). Entrepreneurial selling. Chicago, IL: Polsky Center for Entrepreneurship. https://www.entrepreneurship.org/wp-content/uploads/sites/7/2016/08/EshipSelling_SubTop1_Readings_EntrepreneurialSellingArticle.pdf
  19. [19] Drover, W., Busenitz, L., Matusik, S., Townsend, D., Anglin, A., & Dushnitsky, G. (2017). A Review and Road Map of Entrepreneurial Equity Financing Research: Venture Capital, Corporate Venture Capital, Angel Investment, Crowdfunding, and Accelerators. Journal of Management, 43(6), 1820-1853. https://doi.org/10.1177/0149206317690584 Přejít k původnímu zdroji...
  20. [20] EBAN. (2022). Statistics Compendium 2021 European Early Stage Market Statistics. https://www.eban.org/statistics-compendium-2021-european-early-stage-market-statistics/
  21. [21] Eesley, D. T., Sharma, Y., Singh, R., & Sindhav, B. (2023). Customer development-product development dilemmas in startup firms: A qualitative investigation into founder's involvement. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JRME-02-2022-0014/full/html Přejít k původnímu zdroji...
  22. [22] Ensley, M. D., Hmieleski, K. M., & Pearce, C. L. (2006). The importance of vertical and shared leadership within new venture top management teams: Implications for the performance of startups. The leadership quarterly, 17(3), 217-231. Přejít k původnímu zdroji...
  23. [23] Franco, S., Cappa, F., & Pinelli, M. (2021). Founder education and start-up funds raised. IEEE Engineering Management Review, 49(3), 42-48. Přejít k původnímu zdroji...
  24. [24] Franke, N., Gruber, M., Harhoff, D., & Henkel, J. (2008). Venture Capitalists' Evaluations of Start-Up Teams: Trade-Offs, Knock-Out Criteria, and the Impact of VC Experience. Entrepreneurship Theory and Practice, 32(3), 459-483. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2008.00236.x Přejít k původnímu zdroji...
  25. [25] Freeman, D., & Siegfried, R. L. (2015). Entrepreneurial Leadership in the Context of Company Start-Up and Growth. Journal of Leadership Studies, 8(4), 35-39. https://doi.org/10.1002/jls.21351 Přejít k původnímu zdroji...
  26. [26] Gelderen, M. V., Thurik, R., & Bosma, N. (2005). Success and Risk Factors in the Pre-Startup Phase. Small Business Economics, 24(4), 365-380. https://doi.org/10.1007/s11187-004-6994-6 Přejít k původnímu zdroji...
  27. [27] George, A. L., & Bennett, A. (2005). Case studies and theory development in the social sciences. MIT Press.
  28. [28] Gerring, J. (2004). What Is a Case Study and What Is It Good for? The American Political Science Review, 98(2), 341-354. Přejít k původnímu zdroji...
  29. [29] Gimmon, E., & Levie, J. (2010). Founder's human capital, external investment, and the survival of new high-technology ventures. Research Policy, 39(9), 1214-1226. Přejít k původnímu zdroji...
  30. [30] Henrekson, M., & Sanandaji, T. (2018). Stock option taxation and venture capital activity: A cross-country study. Venture Capital, 20(1), 51-71. https://doi.org/10.1080/13691066.2017.1400159 Přejít k původnímu zdroji...
  31. [31] Honjo, Y., Kato, M., & Okamuro, H. (2014). R&D investment of start-up firms: Does founders' human capital matter? Small Business Economics, 42(2), 207-220. https://doi.org/10.1007/s11187-013-9476-x Přejít k původnímu zdroji...
  32. [32] Hu, A., & Ma, S. (2021). Persuading investors: A video-based study. National Bureau of Economic Research. https://www.nber.org/papers/w29048
  33. [33] Chen, X.-P., Yao, X., & Kotha, S. (2009). Entrepreneur Passion And Preparedness In Business Plan Presentations: A Persuasion Analysis Of Venture Capitalists' Funding Decisions. Academy of Management Journal, 52(1), 199-214. https://doi.org/10.5465/amj.2009.36462018 Přejít k původnímu zdroji...
  34. [34] Chorev, S., & Anderson, A. R. (2006). Success in Israeli high-tech start-ups; Critical factors and process. Technovation, 26(2), 162-174. Přejít k původnímu zdroji...
  35. [35] Jensen, M. C., & Meckling, W. H. (1976). Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs, and Ownership Structure. In K. Brunner (Ed.), Economics Social Institutions (Roč. 1, s. 163-231). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-009-9257-3_8 Přejít k původnímu zdroji...
  36. [36] Kalyanasundaram, G. (2018). Why Do Startups Fail? A Case Study Based Empirical Analysis in Bangalore. Asian Journal of Innovation & Policy, 7(1). https://www.researchgate.net/profile/Ganesaraman-Kalyanasundaram/publication/325011454_Why_Do_Startups_Fail_A_Case_Study_Based_Empirical_Analysis_in_Bangalore/links/5af15e610f7e9ba366456773/Why-Do-Startups-Fail-A-Case-Study-Based-Empirical-Analysis-in-Bangalore.pdf
  37. [37] Kazanjian, R. K. (1988). Relation of Dominant Problems to Stages of Growth in Technology-Based New Ventures. The Academy of Management Journal, 31(2), 257-279. JSTOR. https://doi.org/10.2307/256548 Přejít k původnímu zdroji...
  38. [38] Kirsch, D., Goldfarb, B., & Gera, A. (2009). Form or substance: The role of business plans in venture capital decision making. Strategic Management Journal, 30(5), 487-515. https://doi.org/10.1002/smj.751 Přejít k původnímu zdroji...
  39. [39] Kizilkan, K. (2024, leden 24). 205 Startup Statistics: Trends, Rates, Funding, and Teams. Flair Blog for HR Professionals. https://flair.hr/en/blog/startup-statistics/
  40. [40] Levie, J., & Gimmon, E. (2008). Mixed signals: Why investors may misjudge first time high technology venture founders. Venture Capital, 10(3), 233-256. https://doi.org/10.1080/13691060802151820 Přejít k původnímu zdroji...
  41. [41] Marmer, M., Herrmann, B. L., Dogrultan, E., & Berman, R. (2012). Startup Genome Report Extra on Premature Scaling (s. 59). Yellow Pages. https://yp.sg/wp-content/uploads/2017/04/StartupGenomeReport2_Why_Startups_Fail_v2.pdf
  42. [42] Mason, C., Botelho, T., & Zygmunt, J. (2017). Why business angels reject investment opportunities: Is it personal? International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 35(5), 519-534. https://doi.org/10.1177/0266242616646622 Přejít k původnímu zdroji...
  43. [43] Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R., & Cherkasskiy, L. (2011). Emotional intelligence. Cambridge University Press. https://psycnet.apa.org/record/2011-12794-026 Přejít k původnímu zdroji...
  44. [44] Mitteness, C. R., Baucus, M. S., & Sudek, R. (2012). Horse vs. Jockey? How stage of funding process and industry experience affect the evaluations of angel investors. Venture Capital, 14(4), 241-267. https://doi.org/10.1080/13691066.2012.689474 Přejít k původnímu zdroji...
  45. [45] Murnieks, C. Y., Sudek, R., & Wiltbank, R. (2015). The Role of Personality in Angel Investing. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 16(1), 19-31. https://doi.org/10.5367/ijei.2015.0171 Přejít k původnímu zdroji...
  46. [46] Muzyka, D., Birley, S., & Leleux, B. (1996). Trade-offs in the investment decisons of European venture capitalists. Journal of business venturing, 11(4), 273-287. Přejít k původnímu zdroji...
  47. [47] Novák, M. (2023). Explaining the Success of a Young Gaming Start-up: A Case Study of Warhorse Studios [Disertační práce, Vysoká škola ekonomická v Praze]. https://theses.cz/id/3femb1/
  48. [48] Paclík, V. (2024, červen 5). Rozhodování business angela o investici do start-upu: Klíčová role charakteristik zakladatelů. Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta financí a účetnictví, Katedra financí a oceňování podniku; Praha, diplomová práce (Ing.).
  49. [49] Patzelt, H., Preller, R., & Breugst, N. (2021). Understanding the Life Cycles of Entrepreneurial Teams and Their Ventures: An Agenda for Future Research. Entrepreneurship Theory and Practice, 45(5), 1119-1153. https://doi.org/10.1177/1042258720978386 Přejít k původnímu zdroji...
  50. [50] Picken, J. C. (2017). From startup to scalable enterprise: Laying the foundation. Business Horizons, 60(5), 587-595. Přejít k původnímu zdroji...
  51. [51] Picken, J. C. (2017a). From startup to scalable enterprise: Laying the foundation. Business Horizons, 60(5), 587-595. Přejít k původnímu zdroji...
  52. [52] Pinelli, M., Cappa, F., Franco, S., Peruffo, E., & Oriani, R. (2020). Too much of two good things: Effects of founders' educational level and heterogeneity on start-up funds raised. IEEE Transactions on Engineering Management, 69(4), 1502-1516. Přejít k původnímu zdroji...
  53. [53] Politis, D. (2008). Business angels and value added: What do we know and where do we go? Venture Capital, 10(2), 127-147. https://doi.org/10.1080/13691060801946147 Přejít k původnímu zdroji...
  54. [54] Prasad, K. V., Ehrhardt, K., Liu, Y., & Tiwari, K. (2015). Examining the age-performance relationship for entrepreneurs: Does the innovativeness of a venture make a difference? New England Journal of Entrepreneurship, 18(1), 41-57. Přejít k původnímu zdroji...
  55. [55] Prohorovs, A., Bistrova, J., & Ten, D. (2019). Startup Success Factors in the Capital Attraction Stage: Founders' Perspective. Journal of East-West Business, 25(1), 26-51. https://doi.org/10.1080/10669868.2018.1503211 Přejít k původnímu zdroji...
  56. [56] Ramsinghani, M. (2014). The Business of Venture Capital: Insights from Leading Practitioners on the Art of Raising a Fund, Deal Structuring, Value Creation, and Exit Strategies. John Wiley & Sons. Přejít k původnímu zdroji...
  57. [57] Ries, E. (2011). The Lean Startup (1. vyd.). Random House.
  58. [58] Roberts, E. B. (1968). Entrepreneurship and Technology: A basic study of innovators; how to keep and capitalize on their talents. Research Management, 11(4), 249-266. https://doi.org/10.1080/00345334.1968.11755911 Přejít k původnímu zdroji...
  59. [59] Rucker, D. D., & Petty, R. E. (2006). Increasing the Effectiveness of Communications to Consumers: Recommendations Based on Elaboration Likelihood and Attitude Certainty Perspectives. Journal of Public Policy & Marketing, 25(1), 39-52. https://doi.org/10.1509/jppm.25.1.39 Přejít k původnímu zdroji...
  60. [60] Santisteban, J., & Mauricio, D. (2017). Systematic literature review of critical success factors of information technology startups. Academy of Entrepreneurship Journal, 23(2), 1-23.
  61. [61] Seppänen, P. (2020). Yes, We Can! Building a Capable Initial Team for a Software Startup. In A. Nguyen-Duc, J. Münch, R. Prikladnicki, X. Wang, & P. Abrahamsson (Ed.), Fundamentals of Software Startups (s. 45-59). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-35983-6_3 Přejít k původnímu zdroji...
  62. [62] Shane, S., Drover, W., Clingingsmith, D., & Cerf, M. (2020). Founder passion, neural engagement and informal investor interest in startup pitches: An fMRI study. Journal of Business Venturing, 35(4), 105949. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2019.105949 Přejít k původnímu zdroji...
  63. [63] Skalicka, M., Zinecker, M., Balcerzak, A. P., & Pietrzak, M. B. (2023). Business angels and early stage decision making criteria: Empirical evidence from an emerging market. Economic research-Ekonomska istraživanja, 36(1), 25-50. Přejít k původnímu zdroji...
  64. [64] Slávik, Š., Hagarová, R., Ljudvigová, I., & Zagoršek, B. (2019). Business model and team as preconditions of a start-up viability. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 6(3), 1404. Přejít k původnímu zdroji...
  65. [65] Spence, M. (1973). Job Market Signaling. The Quarterly Journal of Economics, 87(3), 355-374. https://doi.org/10.2307/1882010 Přejít k původnímu zdroji...
  66. [66] Sudek, R. (2006). Angel investment criteria. Journal of Small Business Strategy (archive only), 17(2), 89-104.
  67. [67] Thompson, R. A., Connell, J. P., & Bridges, L. J. (1988). Temperament, Emotion, and Social Interactive Behavior in the Strange Situation: A Component Process Analysis of Attachment System Functioning. Child Development, 59(4), 1102-1110. https://doi.org/10.2307/1130277 Přejít k původnímu zdroji...
  68. [68] Van Praag, C. M. (2003). Business Survival and Success of Young Small Business Owners. Small Business Economics, 21(1), 1-17. https://doi.org/10.1023/A:1024453200297 Přejít k původnímu zdroji...
  69. [69] Zaech, S., & Baldegger, U. (2017). Leadership in start-ups. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 35(2), 157-177. https://doi.org/10.1177/0266242616676883 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.